Mari La Mari - Isi Ptptn Kali Kedua

Apa khabar anak-anak ibu? Sihat? Cewah. Ok pada yang masuk universiti untuk degree or *diploma maybe* entri ni sedikit sebanyak dapat membantu awak-awak untuk mengisi permohonan PTPTN kali kedua.

First of all, pastikan anda membeli nombor pin PTPTN dekat BSN. Mana yang pernah dah daftar sebelum ni anda just LOG IN sahaja. Sebab? Pernah mintak PTPTN dulu kan? Kita pergi satu persatu.

Pergi dekat www.ptptn.gov.my . Pilih yang PTPTN Online.


Nanti akan keluar dialog box pasal SSPN. Wajib dah SSPN nih. Nasib baik la saya dah buat masa 2011 lagi. Wehe. :D Tapi buat kat Maybank seminggu baru dapat. --'

Okay, lepas tu log in macam biasa. Bagi IC dan Password. Tapi ade masalah pulak bagi yang lupa password or expired email. 


Yang mana salah password/email tu, so ada caranya.

Pegi kat page ni balik dan pilih Talian Terus Pegawai PTPTN Negeri. Kat sini masukkan IC dan dia akan bagi maklumat pegawai pemantau awak-awak. Dari zaman diploma dulu lagi, ptptn dah hantar kat email kita pasal Pegawai Pemantau tu. Cuba check balik. :D Tapi kat sini lebih cepatla. Cuba call pegawai tu dan bagitahu masalah, then dia akan reset password or email. 


Bila dah login dengan jayanya. Buat pendaftaran baru. Saya dah selesai isi dan hantar dah :D 


Selepas tu, selesaikan mana yang patut. Semua maklumat mesti diisi dengan betul dan tepat. *Untuk degree pilih Ijazah Pertama Sepenuh Masa. 



Bagi yang nak buat Permohonan Penangguhan Bayaran Balik PTPTN pinjaman diploma, print je borang INI.  Borang ni kena isi untuk buat penangguhan pinjaman kalau nak tunggu habis degree dulu. Kalau nak bayar terus taknak tangguh pun boleh kot kan. Jangan lupa sediakan mana-mana dokumen yang penting tu. Better bawak terus time nak masuk u ni. Oh ye, borang ni bleh pos terus kepada PTPTN atau tunggu nanti PTPTN datang nanti hari perjanjian tu.

Okay, rasenye tu je la kot. Sharing Is Caring You All :)

P/S 2015: Bagi yang bertanya, kalau masalah yang details saya mungkin tak tau sangat. Mungkin procedure zaman saya dengan zaman anda lain. Saya pun kurang update pasal ni :)  Tapi, apa-apa contact terus dengan pihak PTPTN k. :) 

P/S 2020: Kepada yang bertanya dalam tempoh sebelum2 ni, saya dah lama tak update blog so mintak maaf tak dapat nak balas. :) 





98 comments:

  1. Assalamualaikum dan selamat sejahtera~
    nak tanya sikit, kalau saya dah pohon ptptn untuk diploma sekali dah tapi bagi kedua kali aku nak pinjam ptptn untuk sijil diploma takleh pulak... nape nye? and camne nak urus hal camni?

    ~budak kurang ilmu~

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam. Untuk masalah awak saya tak pasti la kenapa tak boleh. Maybe ade something situ. Saya cadangkan awak call terus pihak ptptn untuk tanya kan masalah ni. Terus call pegawai pemantau ptptn awak yang dulu.. ok. :)

      Delete
  2. salam, saya sem 1 dip dan terlepas pandg semasa pegawai ptptn dtg haritu , masatu ptptn dah lulus, mcm mana ya?

    ReplyDelete
  3. waalaikumussalam. ok dik, ni rujukan dari web ptptn.

    **Saya telah terlepas sesi semakan dan serahan dokumen tawaran perjanjian di IPT. Bagaimana untuk menghantar dokumen tersebut?
    Jawapan :
    Sila rujuk kepada Bahagian Hal Ehwal Pelajar (HEP) IPT masing-masing.

    nnti rujuk hep ye. in sha Allah dipermudahkan. :)

    ReplyDelete
  4. ok thanks sgd2, saya dah rujuk :)

    ReplyDelete
  5. salam. saya nak tanya. saya nak sambung ke degree dan masa diploma dlu saya ada pnjam ptptn. kalau utk log in tu, kne pakai password yang masa mohon diploma tu ke? atau kalau saya beli nmbor pin baru je boleh tak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam. Ouh kalau macam tu kena beli no pin yg baru.. :) Saya pun beli baru.

      Delete
    2. Maafkan Saya. Kalau login tu guna ic n password yg lama sama macam login diploma. No pin pun perlu.

      Delete
    3. macam mana nak beli no pin tu ye? sy dah lupe

      Delete
    4. Boleh beli di BSN berdekatan.

      Delete
    5. boleh bagi nombor pegawai ptptn tak???

      Delete
  6. Salam..awak sy nak tnya,awak apply ni lepas dh buat bayaran/buat surat penangguhan ke?

    My problem skrg,sy dh buat pnjaman masa degree now nk apply for master..but bila dh masuk website (guna id lama) dan tekan mcm y awk ajar tu dia ckp sy kne cancelkan dlu permohonan terdahulu.


    Bila sy cancel dia ckp tk bole sbb masih dlm urusan pinjaman ( utk dgree hri tu la kot)

    Awk ada dpt msalah mcm ni?for ur info sy bru je habis degree july lepas..sebab tu ke?sbb dia x process lgi ke mcm mana ke..

    I need ur help,kalau pnah ada experience pasal ni.If not sy try call ptptn je nanti.Tq ^^

    ReplyDelete
    Replies
    1. Just nk share sikit.Lepas log in cuba awk tengok status awk. Kalo DALAM PEMBIAYAAN mmg x bole mohon baru..so awk kol ptptn suruh tukar status kpd TAMAT PEMBIAYAAN.

      Delete

  7. Waalaikumussalam. Masa buat ni tak buat apa-apa bayaran lagi. Maybe akak kena beli no pin baru ke baru dia proses yang baru....? Saya pun tak sure sebab tak pernah jadi. :)

    ReplyDelete
  8. Bila dah sumbit dan sahkan lepas isi maklumat tu semua sy nak log in tak boleh , kenapa ye ? MASA sahkan tu saya tak print apa2 pun , macam mana ye ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dah cuba banyak kali dah ke? Pernah jugak jadi macam tu. Maybe line connection problem kot. Kalau try and try boleh rasenya. :)

      Delete
  9. Salam, sya nk tnya klau sttus ptptn sya tu dlm pembiayaan tu mcm mna ya? Sya nk apply ptptn kli ke-2 untk degree dan sya dah abes diploma dah sthun. So mcm mna dngan sttus dlm pmbiayaan tu? Msih boleh apply ptptn lg x?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wsalam. Setahu saya masih boleh apply lagi dan boleh ikut mcm diatas. :)

      Delete
  10. Assalam kak... saya nak tya.masa buat pendftaran baru tu,dia ada mintak tarikh bayaran dengan masa bayaran...saya blur tross.apa yang nak kena isi dalam tarikh dgn masa bayaran tu? takde pun dlam surat tawarann ke kat manamana pun :(

    ReplyDelete
  11. Waalaikumussalam. yang pdaftran mula-mula ptptn tu ke? Yang tu tarikh and masa beli ptptn tu. ada kat slip no.pin ptptn. :) harap akak betul ye. :)

    ReplyDelete
  12. Assalamualaikum dan selamat sejahtera.. Apa buat jika saya telah miss tarikh proses permohonan ptptn? Tapi ptptn telah mengesahkan permohonan saya. Bolehkah saya mengirimkan surat saya ke office ptptn?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam sejahtera... Kalau sis terlepas pndg. Langkah awal sis perlu rujuk bahgian hep di u sis. Mreka blh memaklumkan mklmt lnjut kpd sis.

      Delete
  13. assalamualaikum sis :) sy sudah mendaftar pd 1sept yg lalu pada peringkat ijazah. sy terlepas utk memohon sebelum tarikh tutup pada 15 sept yglalu. adakah ptptn akn membuka lagi tarikh utk kali ke 2 semasa sy masih berada dlm sem 1?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wsalam... Saya rasa nanti akan ada untuk sesi yang kedua. Tapi kena mohon la ea.. Biasenye akan ade dua kali. In sha Allah masih bukaa.

      Delete
  14. assalam sis.. sy telah buat akaun sspn. tetapi pada tahun 2008 lagi dan sy buat akaun sspn tu di BSN. adakh akaun sspn sy msh aktif? dan xpe ke buat akaun sspn di BSN?

    ReplyDelete
    Replies
    1. wsalam. Setahu saya kalau lama dah tak pakai mungkin dah deaktif. But tak sure la awk. :)

      Delete
  15. salam.. sy perlu memohon untuk x kedua.. sy nk log in tp paswod salah .. tp sy pasti paswod yang sy masukkan 2.. masalah nya sekarang dekat wall yang macam awak tunjuk 2 xada seperti pegawai negeri ..boleh tolong jelaskan x??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wsalam. Ptptn dah update website tu. So maybe da letak kat bahagian Hubungan Pemasaran@Eksekutif Pemasaran.

      Delete
  16. Assalammualaikum...
    nak tanye, kalau macam kes saya...
    saya dah habis diploma, time diploma apply ptptn
    insyaallah ade rezeki nak sambung degree...
    tapi jadi tanda tanya, boleh tak saya buat penangguhan untuk pembayaran balik untuk ptptn time diploma dan apply ptptn kali kedua untuk degree nanti?
    ke tak payah buat penangguhan terus apply ptptn kali kedua untuk degree nanti?

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
    2. Waalaikumussalam.. Penangguhan boleh dibuat lepas apply ptptn kali kedua.

      Delete
  17. hi, i wanna ask... after i filled in the ptptn things, i just realised need sspn account.... then i postpone 3 month then just go apply for sspn. now i got sspn account, but i cant fill in the column... it showed NOMBOR AKAUN SSPN-I ANDA TIDAK LENGKAP ATAU TIDAK SAH. SILA LENGKAPKAN BORANG SEMAKAN NOMBOR AKAUN SSPN-I DAN FAKSKAN KE SEKSYEN PROSES SSPN-I MELALUI NOMBOR FAKS 03-20986589. SILA KLIK untuk muat turun borang..... wat shd i do??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Maaf saya tak pasti jugak masalah tu. Tapi cuba awak call ptptn terus bertanya. Ok :)

      Delete
    2. Masalah saya sspn i saya tidak sah atau lengkap dia suruh faks,29hb ni ptptn dah dtg poli permohonan saya pun saya masih blur,nama yg permohonan diluluskan dah keluar,saya boleh mohon lg ke utk sesi permohonan yg ini?

      Delete
  18. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  19. Assalamualaikum. Sis, kalau kita nak memohon untuk kali kedua. Kita kena beli no pin baru ke? Saya ikut step yang ada dalam blog sis. Masa saya klik pada pendaftaran baru, ada tarikh bayaran, masa bayaran dan no pin bsn. Tiga tu kena isi juga ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam. Yup, mesti beli yang baru. Tiga tu kena isi ikut yg slip no pin tu. :)

      Delete
  20. Assalamualaikum sis. Masa dip saya buat peminjaman. Lepas tu saya sambung degree pulak. Yg dip punya saya belum bayar. Tak buat penangguhan bayaran balik pun. Sampai lah skrg saya dah habis degree.Kalau nk buat penangguhan bayaran balik untuk dip dgn degree, perlu apply dalam satu borang sahaja atau apply utk tiap satu maksudnya utk penangguhan dip satu borang, penangguhan degree satu borang. mana satu ye?

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumussalam. Sis, maaf saya kurang tahu dalam hal ni. Mungkin sis perlu tanya orang yang lebih arif.

      Delete
  21. Halo..masalah saya ialah kata laluan..saya dh reset semula..tp dlm email saya blum ada kata laluan baru tu di hantar oleh pihak ptptn..jd sa nak tau apa masalahnya?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Maaf lambat. Yang tu saya pun xtau la apa masalahnya -.-

      Delete
  22. assalamualaikum...sis tumpang tnye,klo nk buat prmohonan ke2 ni kne tggu surat sah dr u "kemasukan diterima" ke...sbb sy skrg tgh mohon dgree tp tgh tggu resultnye bln 6 ni...lambat lg.so klo dpt myb bln 8 start kelas.sy takot nk tangguh2 mohon pt ni...

    ReplyDelete
  23. waalaikumussalam.. kena tunggu panggilan dari u dulu then boleh buat permohonan. :)

    ReplyDelete
  24. Hi, kalau ambil pinjaman semasa Diploma, boleh ke nak sambung lagi pinjaman untuk Degree?

    ReplyDelete
  25. As'salam . Nak tanya if dah pinjam time foundation then nak tangguh pinjaman untuk degree nak buat mcm mana eh? 😅

    ReplyDelete
  26. waalaikumussala. rasanya boleh isi borang permohonan penangguhan bayaran balik yg ptptn tu dulu.

    ReplyDelete
  27. as'salam nak tanye mcm mna nak buat permohonan baru?
    permohonan pertama sya tak boleh batal kan. dah dua kli dah buat. wang pendahuluan sya dah byar.
    so mcm mna yea?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Maaf saya kurang pasti. Lagipun awak dah bayat kan. Cuba contact pgawai pmantau.

      Delete
  28. Saya nak tanya jika saya dah buat permohonan dan saya lupa kata kunci dan email saya sudah tidak boleh guna...adakah saya kenal buat permohonan baru? Atau macam mana? Terima kasih...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hai..saya dulu pon jd mcm awk..awk just search kt fb..perbadanan tabung pendidkan tinggi nasional (PTPTN)..then awk message ja kt situ..bg nama n ic..ckp tukar email yg awk biasa guna skrg..nnti dia hntr password ke alamat email baru tu..

      Delete
  29. Maaf lambat reply. Awak boleh call pegawai pmantau tanya kata kunci tu. Nanti dia bagi. Email tu pun awak boleh tanya juga mcm mana. Sy pun kurang pasti. Nanti dia reset balik ke. :) selamat mcuba.

    ReplyDelete
  30. tumpang tanya,kenapa kawan-kawan sya yang lain dah dapat email pengesahan penerimaan dokumen dari ptptn tapi saya tak?padahal buat sama-sama waktu pegawai ptptn datang uitm haritu

    ReplyDelete
  31. salam. kalau saya dh isis sesiap pastu bru sedar salah email dlm mklumat. mcm mna ye. kena beli no pin bru n buat pmohonan baru or mcm mna ?

    ReplyDelete
  32. Assalamualaikum . saya nak tanya saya dah buat permohonan dan dh submit . lepastu masa nk print saya baru perasan saya tersilap isi no ic bapa . say perlu mohon semula ke ? Dan kalo saya nk mohon semula saya kne tnggu trikh tutup ataau boleh terus mohon je ? Tolongg saya .

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wsalam. Rasanya boleh mohon terus. Boleh baiki nanti bila ada hari pjumpaan dgn ptptn.

      Delete
  33. assalamualaikum. nak tanya saya dah tersalah isi borang maklumat diri untuk ptptn tu. tapi saya nak kemaskini semula tak boleh. saya dah beli no pin ptptn yang baru tapi tak boleh buat pendaftaran baru sebab pemohonan saya 'sedang diproses' so macam mana saya nak apply semula? harap akak boleh bantu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hai. Sy mohon ptptn baru2 ni, yg sy punya pun jdi mcm awk jgk.sy silap isi tarikh mula pengajian. Mmg kena mohon baru ke mcm mana? Kalo kena mohon baru, agak2 sempat tak mohon utk kelompok kedua?

      Delete
  34. Salam,saya ade buat permohonan ptptn mase diploma and time tu saya tak jadi nak ambik ..sekrg ni saya nak log in password tak ingat. ..bila reset still x leh nak masuk ..mcmane ye ..ke just beli no pin baru ..tapi mase nak daftar utk kali pertama dia guna ic kan ..tapi yg ptptn lama guna ic jugak. Bolehke nak daftar sekli lagi dgn ic sama

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh guna ic sama. Boleh reset password tapi kena contact pgwai ptptn. Boleh hubungi pgwai bknan kt portal

      Delete
  35. terima kasih. sangat membantu

    ReplyDelete
  36. Salam. tumpang tanya, surat permohonan penangguhan pembayaran balik ptptn tu kena isi dulu baru boleh membuat permohonan baru atau belum isi pun boleh?

    ReplyDelete
  37. Salam. Nak tnya saya pnh pnjm pt utk diploma. & saya nak pnjm pt utk Kali kedua utk degree. Saya dah dapat Surat tawaran belajar & dftr pada bulan 11 ni. Boleh tak kalau saya hntr sekarang Surat penangguhan tu. Tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wsalam. rasanya bleh je nak hantar terus surat tu. :D

      Delete
  38. Salam,saya nak tanya kad sspni da sebulan lebih xsampai lagi..slalu berapa lama kad sspni ak sampai di alamat kita.?

    ReplyDelete
  39. as slm sis, sy nak tanya klau masa dip sy pinjam ptptn, perlukah saya buat penangguhan bayaran balik untuk sy mohon ptptn kali kedua? ataupun juz isi permohonan baru tanpa isi borang penangguhan bayaran balik?

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumussalam. Boleh terus isi yang kedua. penangguhan bayaran balik boleh buat kemudian :)

      Delete
  40. assalamualaikum. awk kalau sy buat penangguhan byr ptptn masa diploma and sy nk mohon ptptn balik tuk degree sy kena beli no pin bru kan? and kalau buat penangguhan byr ni jumlah pinjaman tak naik ke? cth pinjam rm5k msa dip so lps grad degree still kena byr rm5k kan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. wa'alaikumussalam.. aahh kena beli no pin baru untuk permohonan baru. pembayaran balik tu jumlahnya sama sahaja kalau tak silap saya... :)

      Delete
  41. assalammualaikum , saya nak tanya .. saya baru pertama kali mendaftar , tetapi uitm kampus raub tiada dalam senarai institusi dalam ptptn , macam mana saya hendak memohon ptptn jika nama institusi tersebut tidak disenaraikan ? ada kaedah lain ke ? :')

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumussalam. saya pun tidak pasti. Apa yang pasti awk kena menghubungi terus pihak ptptn ye :)

      Delete
  42. Nak tanya klau first ptptn yang kta mohon tak berjaya,macamana nak mohon kali kedua?kna bli no pin baru kat bsn ke?klau untuk degree untuk second permohonan ..mohon pencerahan

    ReplyDelete
    Replies
    1. try buat permohonan baru dengan membeli no pin baru kat bsn. In shaa Allah boleh la kot nanti.:)

      Delete
  43. Saya belajar Diploma guna pinjaman PTPTN. Sekarang saya ingin nak sambung Degree. Boleh tak saya memohon pinjaman PTPTN kali kedua?

    ReplyDelete
  44. Assalamualaikum . tumpang tnya . Sy student uitm dip mohon utk pinjaman ptptn . email sebenarnya dh keluar . Kwn2 sy yg mohon semua dh received email dri pihak pt . Tp , sy tak dpt email pun . tp , Sy check dkt laman web pt , permohonan sy diluluskan cuma emel sja yg tak dpt . So , mcm mna ye? Sy tak bleh nak print semua dokumen yg pihak pt bg.. harap reply :) thank you salam

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumussalam.. mungkin agak lewat sedikit tu,. tapi better contact terusla pihak ptptn takut dorang terlepas pandang. :)

      Delete
  45. ASSALAMUALAIKUM KAK,saye dah submit borang pemohonan pinjaman ptptn tapi bile sye tengok semula.saya dapati ade kesalahan maklumat semase sye isi borang itu.Jadi nak buat maca mane eh

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau kesalahan kecik boleh baiki kot nanti perjumpaan dgn ptptn :)

      Delete
    2. Kak, kalau kesilapan macam tarikh kemasukan surat tawaran, boleh ubah tak?

      Delete
  46. Kalau buat penangguhan untuk byr pinjaman diploma,nanti akan ada penambahan pinjaman ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak ada tambahan, cuma kalau tak bayar bila masanya akan ade tunggakan.

      Delete
  47. assalam..sye log in kat hanphone boleh bukak..tpi bila buka dkt pc tak boleh..knpe ye

    ReplyDelete
  48. thanks for the info <3

    ReplyDelete
  49. assalamualaikum sis. sy nak apply ptptn utk degree. then saya da lupe kata laluan. macamane yer sis?.

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumussalam.. contact ptptn ye:) nanti akan reset password.

      Delete
  50. Assalamualaikum, sy nak tanya sis mhon ptptn kali ke-2 kan, bila orang ptptn dtg U and settle kan dokumen ye?? and sis dpt duit ptptn tu pd semester tu juga ke?? agak2 nye dlm bln brape ye??

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumussalam.. biasanya dia datang seminggu dua masuk sem rasanya tak ingat. lepastu dalam masa 2 minggu bekerja dapatlah nanti. In shaa Allah. :)

      Delete
  51. assalamualaikum,tumpang tanya. klau masa diploma dulu nak pinjam ptpt nie kita kena buka akaun sspn kan..jadi untuk degree nie kena buka lagi sekali ke akaun sspn lain atau gunakan akaun sspn yg sama je?? tolong saya:(

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumussalam... rasanya tak perlu nak buat yang lain, dah ada yg tu just guna yang tu je. :)

      Delete
  52. Hi nak tanya jap berape lama boleh dapat nombor pin sspn dari hari mendaftar? Saya dah daftar jumaat minggu lepas dan sudah contact cawangan taiping bahawa isu ini semalam, tapi dia punya jawapan macam nak tunggu setahun baru boleh dapat! Dia x bagi tau selalunya berape lama boleh dpt , ini mmg menyusahkan pelajar yg nak memohon ptptn
    Tak suka lah dia punya sistem kalau ada bawahan yg begitu (−_−#)

    ReplyDelete
    Replies
    1. dalam masa bberape minggu. saya dah lupa :D nanti dia akan hntr kad dkt rumah

      Delete
  53. Assalamualaikum sis. saya nk tanya time semester 1 saya mohon ptptn tapi tersalah isi saya dah batalkan dah. then semester 2 ni saya mohon semula so tarikh mula pengajian tu kan saya perlu letak tarikh time semester 1 or tarikh mula pengajian semester 2? thankss :)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...